چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰۳

علت پنهان ناتواني جنسي در همسران

سايت همسريابي شيدايي - 300 هزار نفر آماده ازدواج دائم و موقت

علت پنهان ناتواني جنسي در همسران

۴ بازديد

ناتواني جنسي,اختلالات جنسي,ديابت

علت پنهان ناتواني جنسي در همسران
آمارها نشان مي‌دهد امروزه درصد زيادي از همسران به دليل اختلالات و ناتواني جنسي شريك زندگي‌شان، به بهانه‌هاي مختلف از ادامه زندگي مشترك سرباز مي‌زنند. اختلالاتي كه اغلب درمان‌پذير بوده و اصل اساسي آن آگاهي از علل پيدايش و پشتكار در مهار و مداواي آن است.


يكي از علل شايع اما پنهاني كه موجب بروز اختلالات جنسي و رسيدن به درجاتي از ناتواني جنسي در دو جنس زن و مرد مي‌شود بيماري ديابت است؛ بيماري شايعي كه در ايران رشد صعودي داشته و كمتر خانواده‌اي را مي‌توان يافت كه از مشكلات و دردسرهاي آن بي‌خبر باشد. سايت ازدواج اينترنتي شيدايي همسريابي موقت موقت بهترين سايت همسريابي سايت شيدايي سايت همسريابي سايت همسريابي آثار و عوارضي كه ديابت بر بدن مي‌گذارد، يكي دوتا نيست و از فرق سر تا نوك پا​ ممكن است با علايم اين بيماري درگير شود. اما مهم‌ترين عارضه خانمانسوز آن كه ​بر اثر بي‌توجهي در كنترل قند خون مي‌تواند تيشه به ريشه خانواده بزند، اختلالات جنسي ناشي از آن است.

 

نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد بيش از 20 تا 25 درصد بيماران ديابتي دچار مراحل شديد افسردگي و 40 تا 50 درصد آنها دچار حالات استرس و اضطراب هستند كه از علايم هشداردهنده آن مي‌توان به تشديد سردمزاجي جنسي، تغيير در خواب و خلق و خو، خستگي مداوم، تغيير حافظه، كم شدن اعتماد به نفس و احساس گناه اشاره كرد.


اما پرسش هايي مطرح است، از جمله اينكه آيا مبتلايان به ديابت لزوما به ناتواني جنسي و اختلالات روحي و رواني مبتلا مي‌شوند؟ اين اختلال در جنس مونث نمود بيشتري دارد يا جنس مذكر؟ آيا با روان‌درماني مي‌توان از ناتواني جنسي و افسردگي ناشي از ديابت كاست يا به دارو درماني نياز است؟ آيا ناتواني جنسي و استرس ناشي از بيماري ديابت به طور قطعي درمان مي‌شود؟


از انكار تا پذيرش واقعيت
دكتر عابديني، روان‌شناس باليني، با اشاره به اين‌كه انسان وقتي با يك حادثه يا اتفاق ناخوشايند مثل خب سايت ازدواج اينترنتي شيدايي همسريابي موقت موقت بهترين سايت همسريابي سايت شيدايي سايت همسريابي سايت همسريابي ر مبتلا شدن به بيماري ديابت و نياز به تزريق روزانه و چند نوبته انسولين مواجه مي‌شود، از نظر روحي، رواني و رفتاري چند مرحله را تجربه مي‌كند، مي‌گويد: وقتي فردي براي اولين بار متوجه مي‌شود كه ديابت دارد، مرگ را در چند قدمي خود احساس مي‌كند و سيستم ذهني‌اش بشدت درگير پيامدهاي ناخوشايند اين بيماري، همچون زخم‌هاي ديابتي، قطع عضو يا نابينايي مي‌شود و اين‌كه بايد تا آخر عمر از انسولين استفاده كند برايش زجرآور است.

 

اما در مرحله بعد چون بدن مي‌خواهد با استرس شديد اين اتفاق مقابله و فرد را از صدمات روحي استرس محافظت كند، سيستم رواني كه مجهز به مكانيزم دفاعي انكار است وارد عمل شده و تا حدودي فرد با انكار واقعيت به آرامش مي‌رسد. اين روان‌شناس ادامه مي‌دهد: در مرحله‌اي كه علايم بيماري​نمايان مي​شود، فرد مبتلا دچار خشم و غضب شده و بدون اين‌كه بخواهد، از خود واكنش‌ها​ي نامطلوب نشان مي‌دهد، مثلا به تقدير الهي واكنش نشان مي‌دهد كه چرا پدر و مادرش مسبب انتقال ژن بيمار به او بوده‌اند و دق و دلي خود را با گير دادن روي اطرافيان و اعضاي خانواده خالي مي‌كند. اما طولي نمي‌كشد كه فرد خود را در برابر قضا و قدر و بيماري ناتوان ديده و غم و اندوه به او غلبه مي‌كند و احتمال اين‌كه به افسردگي دچار شود، زياد است.


روي خوش اين ماجرا وقتي است كه سرانجام فرد ـ برخي زودتر و برخي ديرتر ـ واقعيت را مي‌پذيرد و با ديابت كنار مي‌آيد. سيستم رواني ما به گونه‌اي است كه پس از گذشت مدت زماني با شرايط موجود سازگار مي‌شود. يعني فرد مي‌پذيرد كه هر انساني به نوعي در معرض حوادث و مخاطرات قرار مي‌گيرد و در اين ميان او به ديابت دچار شده است. به گفته سايت ازدواج اينترنتي شيدايي همسريابي موقت موقت بهترين سايت همسريابي سايت شيدايي سايت همسريابي سايت همسريابي وي مبتلايان به ديابت مي‌توانند با كنترل و مهار قند خون تا حد زيادي از همه پيامدهاي ناخوشايند اين بيماري در امان بمانند و همچون ديگران يك زندگي طبيعي داشته باشند.


ديابت، عملكرد جنسي را مختل مي‌كند
يكي از عوارض شايع اما پنهان بيماري ديابت كه بر اثر سهل‌انگاري در كنترل قند خون و مهار ناصحيح بيماري بروز مي‌كند، اختلالات جنسي و رسيدن به درجاتي از ناتواني جنسي است كه بيمار مي‌پذيرد اين ناتواني ناشي از ديابت درمان‌پذير نيست، به متخصص مراجعه نكرده و به كناره‌گيري از برقراري روابط و مقاربت زناشويي ادامه مي‌دهد و در نتيجه باعث نارضايتي شريك زندگي مي‌شود و مي‌تواند يكي از علل عمده متاركه، طلاق و حتي خيانت همسران به يكديگر باشد.

 

ناتواني جنسي در ديابتي‌ها، مبتلايان به مشكلات قلبي ـ عروقي و كليوي بيشتر جنبه جسمي دارد و گرچه 20 تا 40 درصد افراد سالم هم در طول زندگي مشتركشان احتمال دارد با درجاتي از اختلالات و ناتواني جنسي دست و پنجه نرم كنند، اما مي‌توان گفت بيشتر مبتلايان به ديابت درجاتي از اين اختلال سايت ازدواج اينترنتي شيدايي همسريابي موقت موقت بهترين سايت همسريابي سايت شيدايي سايت همسريابي سايت همسريابي را تجربه مي‌كنند كه درصد كمي از آن نيز مي‌تواند مربوط به استرس و اضطراب روحي ناشي از بيماري يا مصرف داروهاي مربوط باشد.


استرس و اضطراب از عوامل عمده و كشنده ميل و توان جنسي است و در افراد سالم و بيمار مي‌تواند ناتوان‌كننده باشد و اين موضوع زماني غير قابل تحمل‌تر مي‌شود كه همسر طي روابط زناشويي همكاري و سازگاري لازم را نداشته و مدام شريك زندگي​اش را متهم به ناكارآمدي و ناتواني كند. به گفته اين روان‌شناس باليني معمولا ناتواني جنسي و اختلالات مربوط به آن در مردان با زود انزالي، دير انزالي، اختلال نعوظ و نقص در تحريك بروز مي‌كند.

 

بيشتر​ اين افراد از نظر تمايلات و خيالپردازي جنسي در برابر محرك‌هاي بيروني تحريك‌پذيرند اما از نظر جسمي به دليل آن‌كه ديابت سيستم خون‌رساني به ناحيه تناسلي را دچار مشكل مي‌كند از نظر نعوظ دچار اختلال مي‌شوند و نمي‌توانند روابط و مقاربت رضايتمندي داشته باشند. اين مشكل در خانم‌هاي مبتلا به ديابت هم به صورت خشكي ناحيه تناسلي، سوزش، مقاربت دردناك و نرسيدن به ارگاسم بروز مي‌كند كه البته به گفته اين روان‌شناس ناتواني جنسي در مردان تاثيرات نامطلوب جنسي و روحي بيشتري دارد.

 

چرا كه شور جنسي در اغلب مردان با رسيدن به نعوظ و تاثيرات مثبت رواني آن به حداكثر مي‌رسد و كيفيت زندگي جنس مذكر از اين طريق ارتقا مي‌يابد و در صورتي كه به اين مرحله نرسند صدمات روحي از جمله افسردگي، استرس و اضطراب آنان چند برابر مي‌شود، اما در زنان اختلالات جنسي آنان برخلاف مردان نمود بيروني ندارد و به دليل آن&z سايت ازدواج اينترنتي شيدايي همسريابي موقت موقت بهترين سايت همسريابي سايت شيدايي سايت همسريابي سايت همسريابي wnj;كه شور جنسي آنها بيشتر جنبه عاطفي و احساسي دارد، اگر به ارگاسم هم نرسند، روابط زناشويي برايشان ناخوشايند نخواهد بود. در واقع نوازش و عشق ورزيدن مي‌تواند براي جنس مونث مطلوب و رضايت‌بخش باشد.


به گفته دكتر عابديني اختلالات جنسي در مبتلايان به هر دو نوع ديابت 1 و 2 تظاهر مي‌كند، اما چون مبتلايان به ديابت نوع دو اغلب به دليل ناپرهيزي‌هاي غذايي و كنترل نكردن صحيح قند خون در سنين بالا دچار ديابت مي‌شوند، ضعف جسمي و مشكل جنسي آنها بيشتر دردسرساز خواهد بود.


استرس، ناتواني جنسي را شعله‌ور مي‌كند
ناتواني جنسي تا چه حد به تشديد افسردگي، استرس و تضعيف روحيه و اعتماد به نفس فرد مبتلا منجر مي‌شود؟ يعني استرس باعث بروز ناتواني جنسي مي‌شود يا ناتواني جنسي موجب استرس مي‌شود؟
استرس و اضطراب از عوامل عمده و كشنده ميل و توان جنسي است و در افراد سالم و بيمار مي‌تواند ناتوان‌كننده باشد و اين موضوع زماني غير قابل تحمل‌تر مي‌شود كه همسر ​ طي روابط زناشويي همكاري و سازگاري لازم را نداشته و مدام شريك زندگي​اش را متهم به ناكارآمدي و ناتواني كند.

 

به گفته اين روان‌شناس در زمان مقاربت مغز با ترشح دوپامين باعث كيفوري، لذت و نشاط فرد مي‌شود اما اگر فرد، مبتلا به نوعي بيماري باشد و سيستم ذهني و مغزي او مدام درگير تبعات نامطلوب بيماري باشد مغز قادر به ترشح ميزان معيني دوپامين نخواهد بود و به طور مستمر فرد در استرس (نوعي فشار رواني) به سر مي‌برد و نمي‌تواند تمركز لازم را داشته و از مقاربت لذت ببرد.


از سوي ديگر، برخي داروهاي مصرفي، انسولين و كم و زياد شدن گلوكز كه غذاي اصلي مغز است مي‌تواند فرد را مضطرب كرده و اگر اين بي نظمي‌ها طولاني شود، مي‌تواند روي يكسري از هورمون‌ها و سيستم اعصاب تاثير بگذارد و باعث افسردگي شود كه در پي آن تضعيف روحيه، اعتماد به نفس پايين و افت قدرت و جسارت ايجاد مي‌شود و در اثر كشته شدن انگيزه‌ها ممكن است مهار زندگي از دست فرد خارج شود. گاهي هم احتمال دارد فرد براي دستيابي به حالي خوش و در كل شانه خالي كردن از مشكلات زندگي سايت ازدواج اينترنتي شيدايي همسريابي موقت موقت بهترين سايت همسريابي سايت شيدايي سايت همسريابي سايت همسريابي به سمت مصرف الكل و مواد مخدر گرايش يابد.


اختلالات و ناتواني جنسي درمان‌پذير است
با توجه به اين‌كه برخي داروهاي روانپزشكي كه براي درمان افسردگي و استرس ناشي از ديابت تجويز مي‌شود خود باعث تشديد سرد مزاجي جنسي مي‌شود بهتر است كه مبتلايان روان درماني شوند يا دارو درماني؟
عابديني مي​گويد : تا زماني كه قند خون به طور صحيح كنترل نشود و تا زماني كه سيستم مغزي و جسمي درگير باشد، نمي‌توان از روان‌درماني استفاده كرد، ​چون ديابت يك بيماري جسمي بوده و استرس، اضطراب و افسردگي نشات گرفته از آن است، در نتيجه روان درماني به تنهايي پاسخگو نيست و بايد اختلالات فرد مبتلا با دارو ‌درمان شود. البته براي افزايش بينش فرد ديابتي از بيماري‌اش، مي‌توان در كنار دارودرماني از روان‌درماني هم استفاده كرد.

 

از طريق روان درماني مي‌توان اطلاعات و عملكرد جنسي فرد مبتلا را ارتقا داد. فرد مبتلا به ديابت كه دچار درجاتي از اختلالات و ناتواني جنسي است بايد با مراجعه به سكس تراپيست كه در كلينيك سلامت خانواده واقع در مجتمع‌هاي درماني معتبر آماده پذيرش هستند، اين اطلاعات را دريافت كند.

 

به گفته وي، افراد دچار ناتواني جنسي بايد بدانند، براي ارتقاي كيفيت روابط زناشويي، مقاربت شرط برقراري رابطه‌اي رضايتمند نيست. بلكه از طريق حس‌گذاري جنسي كه از طريق لمس و نوازش نقاطي صورت مي‌گيرد تخيلات جنسي تظاهر مي سايت ازدواج اينترنتي شيدايي همسريابي موقت موقت بهترين سايت همسريابي سايت شيدايي سايت همسريابي سايت همسريابي ‌كند كه گرچه باعث كنش و واكنش جنسي و هيجاني نمي‌شود، اما همسران با همكاري و سازگاري با يكديگر مي‌توانند به درجاتي از رضايتمندي جنسي و آرامش دست يابند.


مشكلات ناشي از ديابت چون بيشتر جنبه جسمي دارد تا رواني، كمتر مي‌توان از هيپنوتيزم استفاده كرد. هيپنوتيزم‌تراپي تكنيكي تلقيني است كه در خواب يا بيداري با ايجاد خلسه، افكاري به فرد تلقين مي‌شود. به گفته اين روان‌شناس افسردگي، استرس و ناتواني جنسي ناشي از ديابت قابل درمان است كه معمولا براي درمان اين نوع اختلالات مراجعه به كلينيك‌هايي كه روان‌شناس، روانپزشك و مددكار اجتماعي با يكديگر براي درمان، فعاليت مي‌كنند توصيه مي‌شود. او خاطرنشان مي‌كند براي مقابله با استرس، شل كردن​ تمام عضلات بدن در اولويت است و ورزش و خواب با كيفيت پيشنهاد مي‌شود.
منبع :jamejamonline.ir


 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.